تبلیغات
سربازان سایبری ولایت - روز بزرگداشت علامه مجلسی
 
سربازان سایبری ولایت
وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ
درباره وبلاگ


خــدا خالق عشقه
محـمد گل عشقه
عـلی مظهر عشقه
زهـرا وجود عشقه
حسـن نمادعشقه
حسـین سالارعشقه
عبــاس ساقی عشقه
زیــنـب شاهد عشقه
سجــاد راوی عشقه
باقـــر کلام عشقه
صــادق احیای عشقه
کــاظم صابرعشقه
رضــا ضامن عشقه
تقـــی جمال عشقه
نقـــی پاکی عشقه
حســن بقای عشقه
مهـدی قیام عشقه

اللهم عجل لولیک الفرج


مدیر وبلاگ : سرباز سایبری ولایت
تولد و نیاکان:
  محمد باقر مجلسی، فرزند محمد تقی مجلسی، در سال 1037(هـ ق) یك سال قبل از مرگ شاه‌عباس صفوی، در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش محمد تقی مجلسی، از شاگردان بزرگ شیخ بهائی، در علوم اسلامی بود و از سرآمدان روزگار خود به شمار می‌رفت. وی دارای تألیفات بسیاری از جمله «احیاء الاحادیث فی شرح تهذیب الحدیث» است.[1] 
  مادر علامه مجلسی دختر "صدرالدین محمد عاشوری" است، كه خود از پرورش یافتگان، خاندان علم و فضیلت بود. خاندان علامه مجلسی، در اصل اهل جبل عامل، منطقه‌ای در لبنان می‌باشند، كه با هجرت بزرگ علمای آن دیار، به سمت ایران، این خاندان نیز وارد ایران شدند، اما وجه نامگذاری این خاندان به مجلسی به این دلیل بود، كه پدربزرگ علامه مجلسی بنام «ملا مقصود» از دانشمندان با تقوا و از مروجین مذهب تشیع بود، ولی به خاطر كلام زیبا و اشعار دلنشین و رفتار و گفتار نیكو در محافل و مجالس به «مجلسی» لقب یافت و خاندان عالیقدر آنان نیز به این نام، شهرت یافتند.[2]
 
تحصیلات:
  مرحوم علامه مجلسی، درس و بحث را از چهارده سالگی آغاز كرد، هوش سرشار و شگفت‌آور او به حدی بود كه در چهارده سالگی از فیلسوف بزرگ اسلام مرحوم ملاصدرا، اجازه روایت گرفت. علامه مجلسی كه به دانستن عشق می‌ورزید، در اندك زمانی در علوم گوناگون حوزه درسی آن زمان، مثل صرف و نحو، معانی و بیان، لغت و ریاضی، تاریخ و فلسفه، حدیث و رجال، درایه و اصول، و نیز فقه و كلام، به درجه استادی رسید. و در بعضی از این دانش‌ها كتاب‌های سودمندی به رشته تحریر در آورد. علامه در دوران جوانی خود از محضر دانشمندان و عالمانی عالیقدر همچون: ملاعبدالله شوشتری، شیخ عبدالله بن جابر آملی، شیخ علی جبل عاملی و سایر بزرگان دین به ویژه فقیه و حكیم و محدث نامی ملا محسن فیض كاشانی (كه در سفری به اصفهان آمده و در آن دیار ماندگار شده بود) بهره‌های كافی می‌برد.[3]
  علامه مجلسی كه در مدرسه ملا عبدالله به اقامه نماز و تدریس اشتغال داشت، بعد از رحلت پدر بزرگوارش در مسجد جامع اصفهان به اقامه نماز و تدریس مشغول گشت. میرزا عبدالله اصفهانی در كتاب «ریاض العلما» می‌گوید: بیش از هزار نفر در پای درس علامه حاضر می‌شدند.
 
آثار و شاگردان:
 از جمله شاگردان برجسته علامه می‌توان به بزرگانی چون: سید نعمت‌الله جزائری، عبدالله بن عیسی التبریزی معروف به افندی، سید محمد صالح بن عبدالواسع خاتون آبادی، ملا محمد كاظم شوشتری، عبدالحسین مازندرانی، ملا محمد باقر لاهیجی و ... نام برد كه بعدها هر یك ستاره‌ای درخشان در آسمان علم و فقاهت بودند.[4]
  علامه از همان آغاز جوانی تمام زندگی خود را وقف احیای علوم نقلی (آیات و روایات) كرد و در اولین گام كتب اربعه را به درس و بحث حوزه‌های علمیه آن زمان كشاند. ضمن نگاشتن شرحی بر «اصول كافی» و «التهذیب» یكی از شاگردانش را به نوشتن شرح «استبصار» تشویق كرد.[5]
  علامه در مقدمه بحارالانوار چنین می‌نگارد: «در آغاز كار به مطالعه كتاب‌های معروف و متداول پرداختم و بعد از آن به كتابهای دیگر كه در طی اعصار گذشته به علل مختلف متروك و مهجور مانده بود رو آوردم. هر جا كه نسخه حدیثی بود سراغ گرفتم. و به هر قیمتی كه ممكن شد، بهره برداری می‌كردم. شرق و غرب را جویا گشتم تا نسخه‌های بسیاری را گردآوری نمودم. در این امر مهم جماعتی از برادران دینی مرا یاری نمودند و به شهرها و قصبه‌ها و بلاد دور سر كشیدند تا به فضل الهی مصادر لازم را به دست آوردند.... بعد از تصحیح و تنقیح كتابها بر محتوای آنها واقف شدم، نظم و ترتیب كتابها را نامناسب دیدم و دسته‌بندی احادیث را در فصلها و ابواب متنوع راهگشای محققان و پژوهشگران نیافتم، از این رو به ترتیب فهرستی همت گماشتم كه از هر جهت جالب و مفید باشد. در سال 1070 هجری از فهرست بندی سایر كتابها دست كشیدم كه اقبال عمومی را مطلوب ندیدم و سران جامعه را فاسد و نامطبوع دیدم... ترسیدم كه در روزگاری بعد از من باز هم نسخه‌های تكثیر شده من در طاق نسیان متروك و مهجور شود و یا مصیبتی از ستم غارتگران زحمات مرا در تهیه نسخه‌های بر باد دهد، لذا راه خود را عوض كردم، از خدا یاری طلبیدم و به كتاب بحارالانوار پرداختم...»[6]
«...در نظر دارم كه اگر مرگ مهلت دهد و فضل الهی مساعدت نماید، شرح كاملی متضمن بر بسیاری از مقاصدی كه در مصنفات سایر علما باشد بر آن «بحارالانوار» بنویسیم و برای استفاده خردمندان، قلم را به قدر كافی پیرامون آن به گردش درآورم.[7]
 
سخن امام خمینی (ره) پیرامون بحارالانوار:
«بحار خزانه­ی همه‌ی اخباری است كه به پیشوایان اسلام نسبت داده شده، چه درست باشد یا نادرست، در آن كتابهایی هست كه خود صاحب بحار آن‌ها را درست نمی‌داند و او نخواسته كتاب علمی بنویسد، تا  كسی اشكال كند كه چرا این كتابها را فراهم كردی![8]
 
تألیفات علامه:
  با توجه به نیاز فرهنگی مردم زمان خود دست به تألیف كتابهای گوناگونی می‌زد. زمانی احساس می‌كرد مردم به علم نجوم نیازمندند، پس كتاب «اختیارات» را می‌نوشت. و چون احساس می‌كرد جامعه به سوی جدا شدن از خدا سوق داده می‌شود، كتابی در تهذیب اخلاق چون «عین الحیاة» را می‌نوشت.
  آثار فارسی او به سود دین و دنیای مردم بود و زمینه هدایت مردم را فراهم می‌ساخت. كمتر خانه‌‌ای از شیعیان بود كه از كتابهای وی در آن یافت نشده و مورد بهره‌وری قرار نگرفته باشد. كتابهای او چنان بود كه عرب و فارسی، جاهل و عارف مردان و زنان و حتی كودكان هم استفاده می‌كردند. تألیفات فارسی او عبارتند از:  
  حق الیقین، عین الحیاة، حلیة المتقین، حیوة القلوب، مشكوة‌الانوار، جلاء العیون، زادالمعاد، تحفة الزائر، مقیاس المصابیح (علامه جلد 22 بحارالانوار را در مراجعت از حج در نجف اشرف تألیف كرد. و در مراجعت از سفر خراسان در بین راه ترجمه خطبه امام رضا (ع) و رساله و جیزه رجب را نگاشت.[9]
 
فعالیت های سیاسی و اجتماعی:
  علامه مجلسی، قهرمان عرصه سیاست است. علامه بعد از فوت مرحوم محمد باقر سبزواری در سال 1090 هجری به منصب شیخ الاسلامی دست یافت. و در این منصب، خدمات بسیاری را در مقوله‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی به ایران و تشیع نمود، بزرگ‌ترین كار علامه مجلسی در صحنه‌ی سیاست كه به نفع تشیع و مكتب آن ختم شد، مبارزه با صوفیان بود.[10]
  پس از مرگ شاه سلیمان درباریان و خواجه سرایان، حسین میرزا (سلطان حسین) را كه مورد علاقه "مریم بیگم" عمه شاه بود، بر تخت نشاندند. نفوذ علامه مجلسی در دربار به حدی بود كه "سلطان حسین" اجازه نداد صوفیان رسم بستن شمشیر به كمر شاه را انجام دهند و از علامه مجلسی خواست تا این كار را انجام دهد. پس از اتمام كار، شاه رو به علامه كرد و گفت:
به ازای این خدمت چه تقاضایی داری و چه پاداشی می‌طلبی؟
  علامه گفت:
تقاضا دارم شاه فرمانی صادر كند و نوشیدن مسكرات، جنگ میان فرقه‌ها، و كبوتر بازی را نهی فرماید.
 و شاه پذیرفت و او را ترغیب به طرد صوفیان از شهر كرد. نكته مهم در سیاست علامه در دربار این است كه در زمان علامه هیچ برخوردی بین ایران و همسایگان اهل سنت رخ نداد و به هیچ یك از ولایتهای اهل سنت ایران از سوی شیعیان تعدی نشد.
 
رحلت علامه مجلسی
   هنگامی كه او در 27 رمضان 1111 (ه ق)، چشم از جهان فرو بست، شمارش معكوس سقوط دولت صفویه آغاز شد.[11]پیكر پاكش را در كنار مسجد جامع اصفهان و جنب پدر علامه‌اش ملا محمد تقی مجلسی (ره) به خاك سپردند.به همین مناسبت، شهر اصفهان یك هفته به سوگ نشست و مجالس عزاداری او مدت‌ها ادامه داشت.[12]
 
 
نویسنده: محسن محمدزاده
 


[1] . تهرانی، شیخ آقابزرگ؛ الذریعه‌ای تصانیف الشیعه، ج 9، صفحه 966، چاپ ایران، قم، ناشر اسماعیلیان قم.
[2] . همان.
[3] . سبحانی، شیخ جعفر؛ موسوعة طبقات الفقها، ج 12، صفحه 323 – 350، چاپ قم، ناشر مؤسسه امام صادق (ع).
[4] . سبحانی، شیخ جعفر؛ موسوعة طبقات الفقهاءِ، ج 12، صفحه 351، قم، مؤسسه امام صادق (ع).
[5] . امین، سید محسن؛ اعیان الشیعه، ج 9، صفحه 184 – 183، چاپ بیروت، دارالتعارف للمطبوعات.
[6] . خراسانی، عطایی؛ كارنامه علامه مجلسی، صفحه 51، ناشر كتاب فروشی اسلامی، مشهد.
[7] . همان.
[8] . خمینی، روح‌الله؛ كشف الاسرار، صفحه 250، انتشارات دارالكتاب، قم.
[9] . افندی اصفهانی، میرزا عبدالله، تعلیقه امل الامل، صفحه 250، قم، كتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی .
[10] . امین، سید محسن؛ اعیان الشیعه، ج 9، صفحه 184، چ بیروت، دارالتعارف للمطبوعات.
[11] . مهدوی، مصلح‌الدین، زندگی نامه علامه مجلسی، ج 2، صفحه 50، ناشر همایش بزرگداشت، علامه مجلسی، تهران، سال 1378.
[12] . تهرانی، آقابزرگ؛ الذریعه‌ای تصانیف الشیعه، ج 1، صفحه 16، چاپ ایران، قم، مؤسسه اسماعیلیان.


نوع مطلب : تاریخ و آثار تاریخی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
دوشنبه 30 مرداد 1396 08:26 ق.ظ
I read this article fully about the difference of most recent and preceding technologies, it's amazing article.
جمعه 30 تیر 1396 11:42 ب.ظ
I'm no longer certain where you're getting your
info, however great topic. I must spend some time learning much more or figuring out
more. Thank you for wonderful info I was in search of this info for my mission.
یکشنبه 4 تیر 1396 11:42 ب.ظ
First of all I want to say superb blog! I had a quick question in which I'd like to ask if you don't mind.
I was curious to know how you center yourself and clear your thoughts prior to writing.
I've had trouble clearing my mind in getting my ideas out.
I truly do take pleasure in writing but it just seems like the
first 10 to 15 minutes tend to be lost just trying to
figure out how to begin. Any recommendations or tips? Cheers!
سه شنبه 2 خرداد 1396 07:52 ب.ظ
I used to be suggested this web site by means of my cousin. I'm now not sure whether or not this post is written by him as nobody else know such
detailed approximately my trouble. You are wonderful!
Thanks!
شنبه 19 فروردین 1396 01:41 ب.ظ
Good day I am so excited I found your web site, I really
found you by accident, while I was searching on Aol for something else, Anyways I am here now and would
just like to say many thanks for a remarkable post and a all round
entertaining blog (I also love the theme/design), I don’t have time to
browse it all at the minute but I have saved it and also added your RSS feeds, so when I have
time I will be back to read much more, Please do keep up the
fantastic b.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





پیوندهای روزانه
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
بیداری افکار،شبستر


گل نرگس

جهت ورود به سایت بچه شیعه کلیک کنید