تبلیغات
سربازان سایبری ولایت - مطالب آبان 1392
 
سربازان سایبری ولایت
وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ
درباره وبلاگ


خــدا خالق عشقه
محـمد گل عشقه
عـلی مظهر عشقه
زهـرا وجود عشقه
حسـن نمادعشقه
حسـین سالارعشقه
عبــاس ساقی عشقه
زیــنـب شاهد عشقه
سجــاد راوی عشقه
باقـــر کلام عشقه
صــادق احیای عشقه
کــاظم صابرعشقه
رضــا ضامن عشقه
تقـــی جمال عشقه
نقـــی پاکی عشقه
حســن بقای عشقه
مهـدی قیام عشقه

اللهم عجل لولیک الفرج


مدیر وبلاگ : سرباز سایبری ولایت

شهادت حضرت امام زین العابدین (ع) بر عموم شیعیان جهان تسلیت باد

8.jpg (35791 bytes)

نام: على بن الحسین .

كنیه: ابوالحسن و ابومحمد.

القاب: زین العابدین، سید الساجدین، سجّاد، زكىّ، امین و ذوالثفنات.

به خاطر عبادت زیاد و سجده‏هاى طولانىِ امام زین العابدین (ع)، پینه‏اى در پیشانى‏اش بسته بود. از این رو، به وى «ذوالثفنات» لقب دادند.

منصب: معصوم ششم و امام چهارم شیعیان.

تاریخ ولادت: نیمه جمادى الثانى سال 38.

در مورد تاریخ ولادت آن حضرت، اختلاف است. غیر از تاریخ مزبور، مورخان روز و ماه ولادت آن حضرت را، پنجم شعبان یا نیمه جمادى الاولى یا هفتم شعبان و یا نهم شعبان ذكر كرده‏اند. در مورد سال ولادت آن حضرت نیز برخى سال 37 و برخى سال 36 هجرى را ثبت كرده‏اند.

امام زین العابدین (ع) دو سال پیش از شهادت امیر المؤمنین، على بن ابى‏طالب(ع) چشم به جهان گشود.

محل تولد:مدینه مشرفه، در سرزمین حجاز (عربستان سعودى كنونى). برخى مورّخان گفته‏ اند كه محل تولد آن حضرت در كوفه بوده است؛ زیرا در آن هنگام، همه افراد خانواده امام على (ع) در كوفه به سر مى‏بردند.

نسب پدرى: امام حسین بن على بن ابى‏طالب (ع).

نام مادر: شهربانو، یا شاه زنان، دختر یزدگرد سوم، آخرین پادشاه از سلسله‏ساسانیان در ایران كه در زمان خلافت امام على (ع) (و به قولى در عصر خلافت عمر یا عثمان) به اسارت مسلمانان در آمده و با اختیار خویش، همسرىِ امام‏حسین (ع) را پذیرفت. این بانوى بزرگ در ایام نوزادى امام زین العابدین(ع) درگذشت.

مدت امامت: از زمان شهادت پدر بزرگوارش امام حسین (ع)، در محرم سال 61 تا محرم سال 95 هجرى، به مدت 34 سال.

تاریخ و سبب شهادت: دوازدهم (یا هیجدهم یا بیست و پنجم) محرم سال 95 (یا 94) هجرى، در سن 55 سالگى، به خاطر زهرى كه ولید بن عبدالملك به آن حضرت خورانید.

محل دفن: قبرستان بقیع، در مدینه مشرفه، در جوار قبر عمویش، امام حسن مجتبى (ع).

هم اكنون قبور مشرفه چهار امام معصوم(ع)، امام حسن مجتبى(ع)، امام زین‏العابدین(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) در كنار هم مى‏باشد.

همسران: فاطمه، دختر امام حسن مجتبى و چند ام ولد. 

فرزندان:

الف) پسران: 1. امام محمد باقر (ع). 2. زید شهید. 3. عبدالله باهر. 4. عمر أشرف. 5. حسین اكبر. 6. عبدالرحمن. 7. عبید الله. 8. سلیمان. 9. حسن. 10. حسین اصغر. 11. على‏اصغر. 12. محمد اصغر.

ب) دختران 1. خدیجه. 2. فاطمه. 3. علیّه. 4. ام كلثوم.

اصحاب و یاران :

اسامى تعداد زیادى از مؤمنان، شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در زمره اصحاب و یاران امام زین العابدین (ع) آمده است كه در این جا به نام برخى از آنان اشاره مى‏گردد:
 

1. جابربن عبدالله انصارى.
2. عامر بن واثله كنانى.
3. سعید بن مسیّب.
4. سعید بن جهان كنانى.
5. سعید بن جبیر.
6. محمد بن جبیر.
7. ابو خالد كابلى.
8. قاسم بن عوف.
9. اسماعیل بن عبدالله بن جعفر.
 

10. ابراهیم بن محمد حنفیه.
11. حسن بن محمد حنفیه.
12. حبیب بن ابى ثابت.
13. ابو حمزه ثمالى.
14. فرات بن أحنف.
15. جابر بن محمد بن ابى بكر.
16. ایوب بن حسن.
17. على بن رافع.
18. ابو محمد قرشى.
 

19. ضحاك بن مزاحم.
20. طاوس بن كیسان.
21. حمید بن موسى.
22. أبان بن تغلب.
23. سدیر بن حكیم.
24. قیس بن رمانه.
25. همام‏بن غالب (مشهور به فرزدق شاعر).
26. عبدالله برقى.
27. یحیى بن ام طویل.

 

زمامداران معاصر:
1. امیر المؤمنین على بن ابى‏طالب (ع) (40-35 ق.).
2. امام حسن‏مجتبى (ع) (41-40 ق.).
3. معاویة بن ابى سفیان (60-35 ق.).
4. یزید بن معاویة (64-60 ق.).
5. معاویة بن یزید (64-64 ق.).
6. عبدالله بن زبیر (73-64 ق.).
7. مروان بن حكم (65-64 ق.).
8. عبدالملك بن مروان (86-65 ق.).
9. ولید بن عبدالملك (96-86 ق.).

از میان زمامداران فوق، ردیف‏هاى اول و دوم از خاندان بنى هاشم، سوم، چهارم و پنجم از خاندان بنى‏امیه و از تیره ابوسفیان، ششم از آل زبیر و هفتم، هشتم و نهم از خاندان بنى‏امیه و از تیره حكم بن عاص هستند.از میان آنان امام على بن ابى‏طالب(ع) دادگرترین و شایسته‏ترین فردى بود كه پس از پیامبر اكرم (ص) به زمامدارى مردم رسید. زمامدارىِ كوتاه مدت وى الگو و سرمشق همه حكومت‏هاى صالحى است كه پس از او پدید آمده و یا در آینده محقق مى‏گردند. 

رویدادهاى مهم:

1. وفات شهربانو، مادر امام زین العابدین (ع) به هنگام تولد آن حضرت، در سال 38 هجرى.

2. شهادت امام على (ع) در دو سالگى و شهادت امام حسن مجتبى (ع) در سیزده سالگىِ امام زین العابدین (ع).

3. همراهىِ امام زین العابدین (ع) با پدرش، امام حسین (ع)، در عدم بیعت با یزیدبن معاویه و حركت اعتراض‏آمیز از مدینه به مكه، در رجب سال 60 هجرى.

4. همراهىِ امام سجاد (ع) با كاروان حسینى در حركت از مكه به كربلا، درذى‏حجه سال 60 هجرى.

5. حضور امام زین العابدین در نهضت خونین كربلا، در سن 23 سالگى.

6. ابتلاى امام زین العابدین (ع) به بیمارىِ شدید، در روز عاشورا، و عدم توانایىِ جهاد در راه خدا.

7. تحمل مصیبت شهادت امام حسین (ع) و یاران و اصحاب آن حضرت، از سوى امام زین العابدین(ع) در روز عاشورا.

8. جنایت‏هاى لشكریان یزید در جدا كردن سرها از بدن شهدا و بر نیزه كردن آنها، اسب دوانى بر بدن‏هاى شهدا و غارت و آتش زدن خیمه‏ها پس از شهادت امام‏حسین (ع)، در عصر عاشورا.

9. آغاز اسارت امام زین العابدین (ع) و سایر بازماندگان قافله حسینى به دست لشكریان عمر بن سعد از عصر روز عاشورا.

10. تحمل سختى‏ها و مشقت‏هاى امام زین العابدین(ع) و دیگر بازماندگان در اسارت، كوفه و شام.

11. خطبه خواندن امام سجاد(ع) براى اهالى كوفه، در حالى كه در غل و زنجیر و اسارت دشمنان بود.

12. خطبه خواندن امام سجاد(ع)، در مجلس بزرگ مسجد اموىِ شام، در حضور یزید و تأثیر شگفت آن بر شامیان.

13. بازگشت امام زین العابدین(ع) به همراه سایر بازماندگان نهضت كربلا از اسارت كوفه و شام به مدینة الرسول(ص).

14. حزن شدید و گریه‏هاى طولانىِ امام سجاد(ع) در مصیبت شهادت امام حسین(ع) و اهل بیت آن حضرت.

15. قیام مردم مدینه بر ضد یزید بن معاویه و اخراج بنى امیه از این شهر و وقوع نبردى خونین در این واقعه (معروف به واقعه حره)، در سال 63 هجرى.

16. شكست مقاومت اهالىِ مدینه در برابر لشكریان شام، و كشتار فجیع سپاهیان یزید به سركردگىِ مسلم بن عقبه، در مدینه، و محفوظ و مصون ماندن امام زین‏العابدین(ع) و خانواده او از این كشتار.

17. قیام عبدالله بن زبیر در مكه بر ضد بنى امیه و تصرف حجاز (مكه و مدینه) و برخى از سرزمین‏هاى اسلامى، در سال 64 هجرى.

18. فشار و سخت‏گیرىِ آل زبیر بر خاندان امیرالمؤمنین و اهل بیت(ع).

19. قیام مختار بن ابى عبیده ثقفى، در كوفه، بر ضد بنى امیه براى خونخواهى از قاتلان امام حسین (ع).

20. مجازات قاتلان امام حسین (ع) توسط مختار بن ابى عبیده و شادمانىِ امام زین‏العابدین (ع) و سایر اهل بیت(ع) از كردار مختار.

21. شهادت امام زین العابدین (ع)، در دوازدهم (یا 18 و یا 25) محرم سال 95 هجرى، به وسیله زهرى كه ولید بن عبدالملك به آن حضرت خورانیده بود.

22. به خاك سپردن بدن مطهر امام زین العابدین (ع)، در قبرستان بقیع، در جوار قبر عمویش، حضرت امام حسن مجتبى (ع)، زیر قبه مقبره عباس بن عبدالمطلب. 

برگرفته شده از كتاب " خاندان عصمت علیهم السلام " تالیف سید تقى واردى



نوع مطلب : پیامبر و اهل بیت، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

بزرگترین دختر امیرمؤمنان، على بن ابى طالب علیه السلام، یعنى حضرت زینب كبرى سلام الله علیهما درسال ششم و به روایتى سال هفتم هجرى دیده به جهان گشودند .

هنگام ولادت نوزاد، جد بزرگوارش رسول خدا، حضرت محمد مصطفى (ص) مسافرت بودند، از این رو على (ع) منتظر تشریف فرمایى آن حضرت شدند تا ایشان نامى براى كودك برگزینند .

پس از بازگشت پیامبر خدا (ص)، جبرئیل بر حضرتش نازل شد و نام زینب را از جانب خداوند تعالى براى این كودك برگزید . پیك وحى همچنین حوادث تأسف آورى را كه مقدر شده بود در آینده براى این بانوى گرامى در كربلا اتفاق بیفتد به اطلاع رسول خدا رساند . بدین ترتیب بین زینب كبرى و برادرش حسین بن على (ع) از همان كودكى پیوندى عمیق و پیمانى ناگسستنى منعقد گردید . این دو یار وفادار هیچ گاه از یكدیگر جدا نشدند و هیچ حادثه و مصیبتى نتوانست رشته رابطه معنوى بین آنان را پاره كند .

nasr19.ir



نوع مطلب : عاشورا و عاشوراییان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

روز عاشورا، روز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین ـ علیه السّلام ـ و و یاران باوفایش و همچنین روز مصیبت و ناراحتی ائمّه اطهار ـ علیهم السّلام ـ و شیعیان ایشان است. نکات رفتاری یک شیعه در این روز عبارتند از:

به کاری از کارهای دنیا مشغول نشود و به کسب درآمد نپردازد؛

مشغول گریه، نوحه و مصیبت باشد و به گونه‌ای عزاداری کند که در ماتم عزیزترین نزدیکان خود آنچنان عزاداری می‌نماید و خانواده خود را نیز بر این کار سفارش کند؛

زیارت عاشورا بخواند؛

بر قاتلان امام حسین ـ علیه السّلام ـ فراوان نفرین و لعنت کند؛

این روز را بر دیگر شیعیان جهت مصیبت آن حضرت ـ علیه السّلام ـ تسلیت بگوید؛

کتاب مقتل بخواند؛

در صورتی که در نزد قبر امام حسین ـ علیه السّلام ـ باشد، به مردم آب دهد (که اگر چنین کند، مانند کسی باشد که لشکر آن حضرت ـ علیه السّلام ـ را آب داده و با ایشان در کربلا حاضر شده باشد)؛

هزار مرتبه سوره توحید بخواند؛

بدون آن که قصد روزه کرده باشد، از خوردن و آشامیدن پرهیز کند و پس از عصر به غذایی که اهل عزا می‌خورند (مانند غذاهای ساده، نه غذاهای لذیذ) افطار نماید؛

لباس پاکیزه بپوشد و خود را شبیه کسانی که عزادارند درآورد؛

روزهای تاسوعا و عاشورا را روزه نگیرد؛ زیرا بنی‌امیّه این دو روز را برای کوبیدن حضرت امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش جشن می‌گرفتند و جهت برکت روزه می‌گرفتند و حدیث‌های فراوانی در فضیلت این دو روز و روزه آن‌ها بر پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ به دروغ بستند، در حالی که احادیث فراوانی از اهــل‌بیت ـ علیهم السّلام ـ در مذمّت روزه این دو روز، و به ویژه روز عاشورا وارد شده است؛

خندان نشود و هر کاری را که نوعی خشنودی محسوب شود انجام ندهد و مشغول لهو و لعب نگردد؛

در پایان روز، یادی از خانواده امام حسین ـ علیه السّلام ـ و دختران و کودکان آن حضرت که در این وقت در کربلا اسیر دشمنان و مشغول ناراحتی و گریه بودند بکند و عزاداری نماید؛

زیارت ویژه‌ای را که برای این روز در کتاب مفاتیح‌الجنان آمده است بخواند.

نویسنده: حبیب داستانی، طلبه سطح 2 حوزه علمیّه



نوع مطلب : عاشورا و عاشوراییان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

نزدیك شب عاشورا، امام حسین علیه السلام یاران خود را به گرد خود آورد، امام سجاد علیه السلام مى‏فرماید: من با اینكه بیمار بودم، نزدیك شدم ببینم پدرم به آنان چه مى‏گوید، شنیدم رو به اصحاب كرد و پس از حمد و ثنا فرمود:

«اما بعد و انى لا اعلم اصحابا اوفى ولا خیرا من اصحابى و لا اهل بیت ابر ولا اوصل من اهل بیتى فجزا كم الله عنى خیرا ... ».

برادران و پسران و برادر زادگان و پسران عبدالله بن جعفر و زینب علیها السلام به پیش آمدند و گفتند: براى چه این كار را بكنیم؟ براى اینكه بعد از تو زنده بمانیم؟ هرگز، خداوند آن روز را براى ما پیش نیاورد.

9.jpg (44785 bytes)



نوع مطلب : عاشورا و عاشوراییان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

چون روز نهم محرم الحرام رسید شمر ملعون با نامه ابن زیاد لعین در امر قتل امام علیه السلام به كربلا وارد شد و آن نامه را به ابن سعد نمود، چون آن پلید از مضمون نامه آگه گردید خطاب كرد به شمر و گفت مالك وَیْلَكَ خداوند ترا از آبادانیها دور افكند و زشت كند چیزی را كه تو آورده‌ای، سوگند با خدای چنان گمان می‌كنم كه تو بازداشتی ابن زیاد را از آنچه من بدو نوشتم و فاسد كردی امری را كه اصلاح آن را امید می‌داشتم والله حسین آنكس نیست كه تسلیم شود و دست بیعت به یزید دهد

9.jpg (44785 bytes)



نوع مطلب : عاشورا و عاشوراییان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

روز اول محرم الحرام
آغاز سال ۱۴۳۱ قمری
آغاز ایام حسینی
ماجرای شعب ابیطالب علیه السلام
جنگ ذات الرقاع
امام حسین علیه السلام در راه كربلا ۶۱قمری.
قیام مردم مدینه علیه یزید
وفات آیت الله سید عبدالله شیرازی سال ۱۴۰۵قمری.
یورش ابرهه به مكه معظمه برای نابودی كعبه - ۵۳سال پیش از هجرت
سریه ابو سلمه بن عبد الأسد - سال چهارم هجری قمری
فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم برای دریافت زكات - سال نهم هجری قمری
واقعه {مرج صُفَّر} در شام - سال ۱۴هجری قمری
آغاز خلافت عثمان بن عفان. - سال ۲۴هجری قمری
وفات محمد حنفیه، فرزند امیر مومنان علیه السلام - سال ۸۱هجری قمری.
درگذشت شیخ حسن صاحب معالم فرزند شهید ثانی ۱۰۱۱قمری.

روز دوم محرم الحرام
ورود امام حسین علیه السلام به كربلا 
نامه امام حسین علیه السلام برای اهل كوفه

روزسوم محرم الحرام
ورود عمر بن سعد ملعون به كربلا با ۴۰۰۰نفر.
خریداری بخشی از زمین کربلا به دست امام حسین علیه السلام . این زمین ها همان مکانی است که قبر مطهر در آن قرار دارد.|
بركناری مستعین عباسی از خلافت - سال ۲۵۲هجری قمری

روز چهارم محرم الحرام
سخن پراكنی عبیداللّه‏ بن زیاد ملعون علیه امام حسین علیه‏السلام در مسجد كوفه و مسدود شدن راههای ورودی و خروجی كوفه به دستور او.
فتوای شریح قاضی به قتل امام حسین علیه السلام
ولادت قابیل
خراب شدن قصر نمرود

روز پنجم محرم الحرام
دعوت ابن زیاد از شیث ربعی فرمانده پیادگان عمر سعد ملعون برای جنگ با امام حسین علیه السّلام
اعزام سپاه ابن زیاد جهت ممانعت از حركت مردم كوفه براى یارى امام حسین علیه‏السلام.
آغاز سریه عبدالله بن اُنیس - سال ششم هجری قمری

روز ششم محرم الحرام
دعوت حبیب بن مظاهر از طایفه بنی اسد برای یاری امام حسین علیه السلام
وفات عالم بزرگ سید ابوالحسن محمدبن حسین رضی رضی الله عنه ۴۰۶ قمری.

روز هفتم محرم الحرام
بستن آب بر امام حسین علیه السلام
نامه عبیدالله بن زیاد به عمر بن سعد مبنی بر سختگیری بر امام حسین علیه السلام
نبرد سرنوشت ساز هواداران بنی عباس با سپاهیان اموی - سال ۱۳۲ هجری

روز هشتم محرم الحرام
قحط آب در خیمه های حسینی
ملاقات امام حسین علیه السلام با ابن سعد ملعون
وفات عالم جلیل آیت الله شیخ محمد رازی ۱۴۲۱قمری.

روز نهم محرم الحرام
تاسوعای حسینی
محاصره خیمه ها در كربلا
آمدن امان نامه برای فرزندان ام البنین علیها السلام  و امتناع حضرت عباس علیه السلام و برادرانش از پذیرش امان نامه دشمن
صدور فرمان حمله عمومی به خیام امام حسین علیه السلام از سوی عمر بن سعد.
درخواست تاخیر جنگ از سوی امام حسین علیه السلام تا یک شب دیگر
آمدن لشكر تازه نفس به كربلا به دستور ابن زیاد
خطابه امام حسین علیه السلام برای اصحابشان.
ورود شمر بن ذی الجوشن به كربلا - سال ۶۱هجری قمری
درگذشت آیت الله میرزا علی فلسفی ۱۴۲۷قمری. 

روز دهم محرم الحرام
عاشورای حسینی
روز عزای آل الله علیهم السلام
پیوستن حربن یزید ریاحی به اباعبدالله الحسین علیه السلام و شهادت آن جناب رضی الله عنه
شهادت امام حسین علیه السلام و دیگر اصحاب علیهم السلام
غارت اموال حرم حسینی توسط لشكریان ابن زیاد.
جدا شدن سرهای مطهر
به آتش كشیدن خیمه های آل الله
فرستادن  راس مطهر امام حسین علیه السلام به  كوفه در عصر عاشورا توسط خولی ملعون
قتل ابن زیاد در عاشورای ۶۷هـ  به فرمان مختار
وفات ام سلمه ۶۲-۶۳هـ.
برگزاری اولین مراسم رسمی عزای امام حسین علیه السلام به دستور معزالدوله دیلمی ۳۵۲قمری.
آغاز غزوه ذات الرّقاع سال پنجم هجری قمری.
وقوع سریه قُرطاء - سال ششم هجری قمری
وفات بشر حافی سال ۲۲۶هجری قمری.
بمب گذاری در حرم حضرت رضا علیه السلام توسط منافقین و شهادت ۲۷نفر  سال ۱۴۱۵قمری.

 روز یازدهم محرم الحرام
حركت كاروان اسرا از قتلگاه كربلا

روز دوازدهم محرم الحرام
دفن شهدای كربلا
ورود اهل بیت علیهم السلام به كوفه
شهادت حضرت سجاد علیه السلام بنابر قولی سال 95 قمری.

روز سیزدهم محرم الحرام
اسرای اهل بیت علیهم السلام در مجلس یزید علیه اللعنه والعذاب
انتشار خبر شهادت امام حسین علیه السلام در مدینه و شام
شهادت عبدالله بن عفیف ازدی - سال 61 هجری قمری.
درگذشت علامه شیخ محمد صالح مازندرانی ۱۳۹۱قمری.

روز چهاردهم محرم الحرام
درگذشت آیت الله صدرالدین عاملی اصفهانی ۱۲۶۳قمری. 

روز پانزدهم محرم الحرام
وفات آیت الله میرزا جلیل كوه كمره‌ای ۱۴۰۵قمری.
ولادت عالم بزرگوار سید رضی الدین علی بن موسی بن طاووس مشهور به سیدبن طاووس سال ۵۸۹قمری.
وقوع غزوه خیبر - سال هفتم هجری قمری.
ورود نمایندگان طایفه {نخع} به مدینه و پذیرش دین اسلام - سال ۱۱هجری.
آغاز غزوه كُدر - سال ۱۶هجری قمری

روز شانزدهم محرم الحرام
هجوم مسلمانان به دمشق - سال ۱۴هجری قمری.
تدوین تاریخ اسلامی - سال ۱۶هجری قمری

روز هفدهم محرم الحرام
نزول عذاب سجیل بر اصحاب فیل.
ولادت فقیه و محدث فرزانه بهاءالدین محمد عاملی معروف به شیخ بهایی قدس سره در سال 953 قمری.

روز هجدهم محرم الحرام
تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به مكه معظمه  سال دوم هجری.
درگذشت فقیه عالی قدر آیت الله محمد حسن مامقانی در سال ۱۳۲۳ قمری.

روز نوزدهم محرم الحرام
حركت كاروان كربلا از كوفه به سوی شام 

روز بیست و یكم محرم الحرام
وفات عالم جلیل القدر حسن بن یوسف بن مطهر معروف به علامه حلّی رضی الله عنه  سال 726 قمری.

روز بیست و دوم محرم الحرام
وفات شیخ الطائفه محمدبن حسن طوسی رضی الله عنه سال ۴۶۰ قمری.
ورود امام علی بن ابی طالب علیه السلام به صفین، جهت نبرد با سپاه معاویه

روز بیست و سوم محرم الحرام
وفات علامه ملا مهدی نراقی رضی الله عنه.
مرگ مهدی عباسی - سال ۱۶۹ هجری قمری.
تخریب بارگاه عسكریین علیهماالسلام در سامراء ۱۴۲۷ قمری.

روز بیست و چهارم محرم الحرام
بیدار شدن اصحاب كهف پس از خوابی طولانی.
درگذشت عالم جلیل القدر ملا محمد تقی استرآبادی ۱۲۷۲قمری.

روز بیست و پنجم محرم الحرام
شهادت امام سجاد علیه السلام سال ۹۵ قمری.
كشته شدن امین به دست سپاهیان برادرش مامون عباسی - سال ۱۹۸ قمری.

روز بیست و ششم محرم الحرام
محاصره و سنگ باران کعبه معظمه به دست سپاهیان یزید بن معاویه در سال ۶۴ هجری
شهادت علی بن حسن مثلّث در زندان منصور دوانقی - سال ۱۴۶ هجری

روز بیست و هفتم محرم الحرام
وفات عالم بزرگ ملا علی كنی قدس سره سال ۱۳۰۶ قمری.
لشكر كشی مامون عباسی به سرزمین روم - سال ۲۱۵ هجری قمری

روز بیست و هشتم محرم الحرام
وفات حذیقه بن یمانی .
تبعید امام جواد علیه السلام از مدینه به بغداد  توسط معتصم عباسی – سال 220 قمری.
هلاكت معتصم عباسی و پایان دولت بنی عباس سال 656 قمری.

روز بیست و نهم محرم الحرام
رسیدن كاروان اسرا به شام 
وفات ماریه قبطیه 
وفات آقا سید علی كوه كمره ای ۱۲۶۰ قمری

 روز سی‌ام محرم الحرام
قتل جعفر بن یحیی برمكی به دستور هارون سال ۱۸۹ هجری قمری



نوع مطلب : عاشورا و عاشوراییان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
سیزدهم آبان سالگرد سه رویداد مهم در تاریخ ایران است تبعید امام خمینی به تركیه در 13 آبان 1343، كشتار دانش‌آموزان در 13 آبان 1357 در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت امریكا در 13 آبان 1358، سه رویداد متفاوت بودند، ولی هر یك در شكل دادن به حركت انقلاب اسلامی نقش خاصی ایفا كردند. هویت هر سه رخداد، مبارزه با استكبار و عوامل آن است و به همین دلیل این روز «روز ملی مبارزه با استكبار» نامیده می‌شود.

نوع مطلب : صهیونیسم و استکبار جهانی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

شهادت دانش آموز بسیجی محمد حسین فهمیده

زندگی نامه

وی فرزند محمد تقی است که در خانواده ای مذهبی د ریکی از روزهای بهاری اردیبهشت 1346 ( مصادف با سوم محرم ) در شهر خون و قیام درخانه ای محقر و کوچک در محله پامنار قم چشم به جهان گشود. دوران کودکی را همراه سایر فرزندان خانواده و درکنار برادرش داوود که وی نیز سه سال بعد از شهادت محمد حسین به فوز شهادت نایل آمد، با صفا وصمیمیت ودر زیر سایه محبت و توجه پدر و مادری مهربان ، سپری کرد . درسال 1352، به مدرسه رفت وکلاس اول تا چهارم ابتدایی را با یک معلم روحانی طی کرد. سال پنجم ابتدایی واول و دوم راهنمایی را به دلیل انتقال خانواده اش به کرج در دو مدرسه دراین شهر گذراند. درهمین دوران بود که به واسطه حوادث انقلاب، روح وی نیز، مانند میلیون ها جوان و نوجوان دیگر کشور، دچار تحولات عظیمی گردید. شخصیت او با داشتن خانواده ای متدین ومذهبی و شرایط خاص شهر مقدس قم و نیز زمینه مساعد روحی به گونه ای شکل گرفت که سرشار از دین و فرهنگ غنی اسلام بود.

از عوامل مهم دیگر د رشکل گیری شخصیت او ، نوارها واعلامیه های امام بود که قبل از انقلاب به دست او می رسید.

شهید فهمیده ، نوجوانی خوش برخورد، شجاع ، فعال ، کوشا بود که به مطالعه علاقه زیادی داشت و با وجود این که به سن تکلیف نرسیده بود، نماز می خواند و احترام خاصی برای والدینش قایل بود و هرگز به آن ها بی احترامی نمی کرد. شیفته و عاشق امامقدس سره بود و با تمام وجود سعی در اجرای فرامین امامقدس سره داشت . او می گفت :امام هر چه اراده کند، همان را انجام خواهم داد و من تسلیم او هستم .

هنگام ورود اما مقدس سره به ایران به دلیل مصدوم بودن ، موفق به زیارت امامقدس سره نگردید، اما پس از بهبودی دراولین فرصت به شهر مقدس قم رفته و موفق به دیدار شد.        

   

شهید فهمیده ، یکی از هزاران دانش آموز بسیجی کشور است که با نثار خون خود برطراوت و سرخی خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود. وی دوران کودکی و نوجوانی خود را در حالی سپری کرد که هر روز آن همراه حادثه ای بود که در شکل گیری شخصیت او موثر واقع می شد. او با سرمایه عظمیی از فهم و درک انقلابی واسلامی به دنبال طوفان حوادث انقلاب، واردجنگ شد و با وجود سن کم ، خود را به خونین شهر قهرمان رسانید و با اقدامی آگاهانه و شجاعانه ، نام خود را در دفتر شهیدان زنده تاریخ ثبت کرد.

    

 


نوع مطلب : شهدا و شهادت ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

اراده حكیمانه خداوند بر این تعلق گرفته است كه واقعه تاریخى غدیر در تمام قرون و اعصار، به صورت زنده دردلها و به صورت مكتوب در اسناد و كتب ، بماند و در هر عصر و زمانى نویسندگان اسلامى در كتابهاى تفسیر و حدیث و كلام و تاریخ از آن سخن بگویند و گویندگان مذهبى در مجالس وعظ و خطابه درباره آن داد سخن دهند و آن را ازفضایل غیر قابل انكار حضرت على (ع ) بشمارند.

نه تنها خطبا و گویندگان ، بلكه شعرا و سرایندگان بسیارى از این واقعه الهام گرفته اند و ذوق ادبى خود را از تأمل در زمینه این حادثه و از اخلاص نسبت به صاحب ولایت مشتعل ساخته اند و عالیترین قطعات را به صورت هاى گوناگون و به زبانهاى مختلف از خود به یادگار نهاده اند.
از این جهت ، كمتر واقعه تاریخى همچون رویداد غدیر مورد توجه دانشمندان ، اعم از محدث و مفسر و متكلم وفیلسوف و خطیب و شاعر و مورخ و سیره نویس ، قرار گرفته است و تا این اندازه درباره عنایت مبذول شده است .

یكى از علل جاودانى بودن این حدیث ، نزول دو آیه از آیات قرآن كریم درباره این واقعه است و تا روزى كه قرآن باقى است این واقعه تاریخى نیز باقى خواهد بود و از خاطرها محو نخواهد شد.
جامعه اسلامى در اعصار دیرینه آن را یكى از اعیاد مذهبى مى شمرده اند و شیعیان هم اكنون نیز این روز را عیدمى گیرند و مراسمى را كه در دیگر اعیاد اسلامى بر پا مى دارند در این روز نیز انجام مى دهند.
از مراجعه به تاریخ به خوبى استفاده مى شود كه روز هجدهم ذى الحجة الحرام در میان مسلمانان به نام روز عیدغدیر معروف بوده است ، تا آنجا كه ابن خلكان درباره مستعلى بن المستنصر مى گوید: در سال 487هجرى در روز عیدغدیر كه روز هجدهم ذى الحجة الحرام است مردم با او بیعت كردند . و العبیدى درباره المستنصر بالله مى نویسد: وى در سال 487هجرى ، دوازده شب به آخر ماه ذى الحجه باقى مانده بود كه درگذشت .
این شب همان شب هجدهم ذى الحجه ، شب عید غدیر است .

نه تنها ابن خلكان این شب را شب عید غدیر مى نمامد، بلكه مسعودى و ثعالبى نیز این شب را از شبهاى معروف در میان امت اسلامى شمرده اند.
ریشه این عید اسلامى به خود روز غدیر باز مى گردد، زیرا در آن روز پیامبر (ص ) به مهاجرین و انصار، بلكه به همسران خود، دستور داد كه بر على (ع ) وارد شوند و به او در مورد چنین فضیلت بزرگى تبریك بگویند. زید بن ارقم مى گوید: نخستین كسانى از مهاجرین كه با على دست دادند ابوبكر، عمر، عثمان ، طلحه و زبیر بودند و مراسم تبریك وبیعت تا مغرب ادامه داشت .

در اهمیت این رویداد تاریخى همین اندازه كافى است كه صدو ده نفر صحابى حدیث غدیر را نقل كرده اند. البته این مطلب به معنى آن نیست كه از گروه زیاد تنها همین تعداد حادثه را نقل كرده اند، بلكه تنها در كتابهاى دانشمندان اهل تسنن نام صدو ده تن به چشم مى خورد. درست است كه پیامبر (ص ) سخنان خود را در اجتماع صد هزار نفرى القاء كرد، ولى گروه زیادى از آنان از نقاط دور دست حجاز بودند و از آنان حدیثى نقل نشده است . گروهى از آنان نیزكهاین واقعه را نقل كرده اند تاریخ موفق به درج آن نشده است و اگر هم درج كرده به دست ما نرسیده است .

در قرن دوم هجرى ، كه عصر (تابعان ) است ، هشتاد و نه تن از آنان ، به نقل این حدیث پرداخته اند.
راویان حدیث در قرنهاى بعد همگى از علما و دانشمندان اهل تسنن هستند و سیصد و شصت تن از آنان این حدیث را در كتابهاى خود آورده اند و گروه زیادى به صحت و استوارى آن اعتراف كرده اند.

در قرن سوم نود و دو دانشمند، در قرن چهارم چهل و سه ، در قرن پنجم بیست و چهار، در قرن ششم بیست ، درقرن هفتم بیست و یك ، در قرن هشتم هجده ، در قرن نهم شانزده ، در قرن دهم چهارده ، در قرن یازدهم دوازده ،در قرن دوازدهم سیزده ، در قرن سیزدهم دوازده و در قرن چهاردهم بیست دانشمند این حدیث را نقل كرده اند.
گروهى نیز تنها به نقل حدیث اكتفا نكرده اند بلكه درباره اسناد و مفاد آن مستقلاً كتابهایى نوشته اند.
طبرى ، مورخ بزرگ اسلامى ، كتابى به نام (الولایة فى طریق حدیث الغدیر) نوشته ، این حدیث را از متجاوز از هفتادطریق از پیامبر (ص ) نقل كرده است .
ابن عقده كوفى در رساله (ولایت ) این حدیث را از صد و پنج تن نقل كرده است .

ابوبكر محمد بن عمر بغدادى ، معروف به جعانى ، این حدیث را از بیست و پنج طریق نقل كرده است .
تعداد كسانى كه مستقلاً پیرامون خصوصیات این واقعه تاریخى كتاب نوشته اند بیست و شش نفر است .
دانشمندان شیعه درباره این واقعه بزرگ كتابهاى ارزنده اى نوشته اند كه جامعتر از همه كتاب تاریخى (الغدیر) است كه به خامه تواناى نویسنده نامى اسلامى علامه مجاهد مرحوم آیة الله امینى نگارش یافته است و در تحریر این بخش از زندگانى امام (ع ) از این كتاب شریف استفاده فراوانى به عمل آمد.




نوع مطلب : مذهبی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()





پیوندهای روزانه
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
بیداری افکار،شبستر


گل نرگس

جهت ورود به سایت بچه شیعه کلیک کنید